Doza potrivită de „trebuie” în relația dintre adulți și copii

copil-parinte1Ați abordat vreodată perspectiva că a fi copil este un lucru foarte greu, foarte dificil – pitic într-o lume de uriași atotștiutori și atotputernici care au deja achiziții pe care tu urmează să le faci, în care toți îți spun ce și cum să faci, în care toți sunt perfecți, în care nu e vina lor niciodată, ci a celorlalți, o lume în care uriașii critică și blamează „¦ și în care ca pitic auzi «tone de trebuie»- ce trebuie să spui și să faci, ce trebuie să gândești și să simți.

Atât de dezechilibrată e această relație adult-copil, atât de multă putere la un pol și atât de puțină la celălalt.

copil-parinte1

copil-parinte1

A?i abordat vreodat? perspectiva c? a fi copil este un lucru foarte greu, foarte dificil – pitic într-o lume de uria?i atot?tiutori ?i atotputernici care au deja achizi?ii pe care tu urmeaz? s? le faci, în care to?i î?i spun ce ?i cum s? faci, în care to?i sunt perfec?i, în care nu e vina lor niciodat?, ci a celorlal?i, o lume în care uria?ii critic? ?i blameaz? „¦ ?i în care ca pitic auzi «tone de trebuie»- ce trebuie s? spui ?i s? faci, ce trebuie s? gânde?ti ?i s? sim?i.

Atât de dezechilibrat? e aceast? rela?ie adult-copil, atât de mult? putere la un pol ?i atât de pu?in? la cel?lalt.

   Doza potrivit? , conform psihologilor, con?ine doar doi mari «trebuie» ?i ace?tia se refer? la ?coal? ?i igien?
1. Trebuie s? mergi la ?coal? ?i s?-?i asumi responsabilit??ile specifice rolului de ?colar- s? înve?i, s? realizezi achizi?iile specifice, s?-?i faci temele ?i s? manife?ti interes fa?? de activitatea ?colar?.
2. Trebuie s? ai grij? de corpul t?u, de s?n?tatea ta ?i de spa?iul t?u- s? deprinzi ?i s? practici zilnic regulile de igien?, s?-?i speli corpul ?i s?-l îngrije?ti ?i s? ai responsabilit??i privind gestionarea ?i men?inerea în ordine a spa?iului t?u.
   Îns?, p?rin?i vor s?ri ca „ar?i ” – cum doar doi mari „trebuie”? Dar regulile de comportament civilizat? Dar atitudinile fa?? de ceilal?i ” în special fa?? de p?rin?i, fra?i?   Dar valorile morale- cinste, bun?tate, sinceritate, etc. ?
copil-parinte2Iat? r?spunsul psihologilor-
1.   Restul se formuleaz? cu „e bine s? „, „po?i alege s? „
2.   Restul se explic? copilului foarte pe în?elesul lui, astfel încât s? „prind?” logica acestei reguli.
3.   Restul se negociaz? „abilit??ile de negociere cu copilul se pun în topul abilit??ilor parentale.
4.   Restul se modeleaz?. ?i asta plaseaz? responsabilitatea p?rin?ilor ca modele. Este cunoscut deja faptul c? un copil înva?? din modele, nu din mesaje verbale. Dac? modelul vostru de comportament contrazice mesajul verbal, copilul va înv??a din ceea ce face?i ?i nu din ceea ce spune?i. De exemplu mesajul „spune adev?rul” poate fi contrazis de o discu?ie telefonic? pe care o ave?i în prezen?a copilului ?i în care min?i?i chiar dac? în lumea dumneavoastr? de adult aceea este „o minciun? perfect justificat?”.
      Psihologii au observat c? este o modalitate eficient? aceea de a-i u?ura de tonele de „trebuie” parentale ?i a le structura „lumea directivelor” sub forma celor doi mari de „trebuie”.

(Visited 26 times, 1 visits today)

TG Facebook Comments

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.